♥̉̉̉سفر چابهار♥̉̉̉ سمن گردشگری آدینه جنوب
My Name Is Baloch No Terrorist
درباره وبلاگ


من عاشقم عاشق دیاری كه ندارم من باشم تو نیستی همه دنیا می داند ساده زیست باید میدانست عاشق بود عاشقی دانست.ما نه طرفدار گروهی نه حزبی هستیم فقط تلاش می كنیم به وطن وبلوچستان خدمت واطلاع رسانی كنیم.
بلوچ ایرانی بودن برام یک افتخار بزرگ هست و خدمت کردن در این راه بزرگتر.
كاراین وب منطبق با قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

استفاده از مطالب این وب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
کانال تلگرامی ما
http://t.me/yasariray

شماره واتس آپ:
شماره شبکه های اجتماعی وتماس:00989159455054
Instagram:@chabahar_traveving_ngo
Telegram:@bachek
facebook:anvar mihandost

مدیر وبلاگ : انـــــــو ر میهن دوست
نظرسنجی
بنظر شما آیا این وبلاگ به كار خود ادامه دهد؟




زبان جدگالی

زبان جدگالی از زبان های رایج در منطقه دشتیاری و باهو و برخی نواحی داخل شهر چابهار مثل محله جدگال آباد و آتش آباد و کنارک و پیشین است که در جنوب استان سیستان و بلوچستان و در حاشیه دریای عمان قرار گرفته اند این زبان ساختاری کاملاً متفاوت با بلوچی و فارسی دارد. وشباهت زیادی با زبان سندی در کشور پاکستان دارد ولی با آن متفاوت است.

زبان جدگالی زبان قوم جدگال است، که در شهرستانهای چابهار و سرباز و کنارک در جنوب استان سیستان و بلوچستان، یعنی مناطق باهوکلات، دشتیاری، شهرکنارک و شهر چابهار و شهر راسک و سرباز زندگی می کنند. قوم جدگال بزرگترین قوم از اقوام جنوب سیستان و بلوچستان محسوب می شود که خود به طایفه هایی نظیر سردارزهی، بلوک زهی، مبارکی، ابوالفتحی و… تقسیم می شود. *زبان جدگالی در استان هرمزگان هم در دو روستا به نام های خُلص و گتاو در شهرستان بستک بدان تکلم می شود*. در شهرستان میناب نیز روستاهایی وجود دارد که جدگال هستند، ولی دیگر نمی توانند جدگالی صحبت کنند. در کشور عمان جدگال هایی وجود دارند که زبان عربی را تکلم می کنند و زبان جدگالی زبان اول آنهاست. جدگالی زبان مردم این اقوام، یک زبان از زبان اصلی سندی به شمار می رود. زبان سندی زبان رایج در ایالت سند و شهر کراچی پاکستان است که خواهر زبانهای سانسکریت، بلوچی، گجراتی و راجستانی است و به طبع با زبان اردو شباهت های بسیار دارد. از معدود تحقیقات علمی زبانشناختی که در حوزه گویش جدگالی سیستان و بلوچستان انجام شده تحقیقی است که در حوزه جامعه شناسی زبان در دانشگاه اپسالا سوئد بر روی این گویش انجام داده است. در حال حاضر در ایران دو تحقیق یکی با عنوان "بررسی اشتراکات و اختلافات آوایی و دستوری زبان اردو و گویش جدگالی" و دیگری با عنوان "توصیف جامع زبان جدگالی " انجام شده است. گویشوران این زبان در چابهار و اطراف آن از زبان بلوچی تأثیر پذیرفته اند. این زبان بعنوان زبان مادری یک قوم در جنوب شرق ایران در یک منطقه جغرافیایی خاص وجود دارد.در کتابچه آموزش زبان جدگالی تالیف یکی از افراد بومی ساکن چابهار آمده :یکی از اقوامی که روزگاری در تاریخ نام و نشان بزرگی از خود داشته اند قوم جدگال می باشد. گر چه هنوز این قوم زنده و پابرجاست اما چون مردمان آن به زبان و ادب خود توجه ندارند این زبان کم کم به سمت نابودی به پیش می رود. در این کتاب آموزش جدگالی به صورت مکتب خانه ای قدیم آمده است که در آن الفبای جدگالی و معادل بلوچی آنها را ابتدا آورده و سپس چند نمونه آشنایی با کلمات همراه با تصویر ذکر کرده است. این کتاب بیشتر شبیه یک لغت نامه کوچک جدگالی - بلوچی است. جدگال های چابهار و اطراف در عین حال علاوه به زبان جدگالی می توانند به زبان بلوچی هم صحبت کنند. علی رغم سختی کار و مشکلات زیاد فرا روی تحقیق روی این زبان لازم است جهت جلوگیری از زوال این زبان که در بخشی از سرزمینمان ایران بعنوان زبان اصلی استفاده می شود و سابقه زیادی دارد تحقیقات بیشتر زبانشناختی روی آن انجام شود.





نوع مطلب : دشتیاری، فرهنگ لغت بلوچی، 
برچسب ها : زبان جدگالی، جدگالی، دشتیاری، قوم جدگال، جدگال ها، جدگال های هرمزگان، چابهار جدگال،
لینک های مرتبط :
این مسیر یکی از خطرناک ترین مسیر برای تردد در شب ها می باشد مسیولین و مردم محلی که صاحب شتر هستند باید در این زمینه بیشتر دقت نمایند.





نوع مطلب : گردشگری-توریستی، 
برچسب ها : تصادف با شتر، جاده مرگ چابهار، تصادف شتر چابهار، چابهار شتر، چابهار سفر، جاده زرآباد شتر،
لینک های مرتبط :

تصادف با شتر مسیر درک زرآباد به چابهار مخصوصا شب ها مواظب شترها در این جاده باشید و بیزحمت اگر ماشین از روبرو اومد نور پایین بیندازید.

صاحبان و مسئولان هم فکری بکنند.
صاحب شتر فکر کن اگر شترت با تصادف به کسی خسارت مالی و جانی وارد کرد صددرصد مقصری و نزد خداوند باید پاسخگو باشی.
تصادف مون به خیر گذشت
#تصادف_با_شتر
#راننده_نوربالا
#جاده_درک
#سفر_چابهار
#گواهینامه_پولی






نوع مطلب : گردشگری-توریستی، 
برچسب ها : تصادف با شتر جاده چابهار، جاده چابهار به درک، پروتون و شتر، شتر و تصادف، تصادف شتر دشتیاری،
لینک های مرتبط :

اقتصاد دریا محور از محورهای اصلی توسعه و شکوفایی سواحل مکران است و از همین رو جذب گردشگر باتوجه به وجود 300 کیلومتر آبهای آزاد در سیستان وبلوچستان و اقیانوسی بودن بندر چابهار می تواند راستای تحقق اقتصاد دریا محور مورد توجه باشد.

گردشگری که باتوجه به پتانسیل بالای سواحل شرق چابهار می تواند یکی از جذاب ترین مکان ها دنیا برای اثر در اقتصاد محلی و ملی باشد همچنین اگر به شرق چابهار از جاده ساحلی حرکت کنیم میتوان به سواحل بکر و سنگی برخورد نمود که در جهان همانند وجود ندارند که در در شرق منطقه چابهار کنار سواحل اقیانوس هند بیش از 32 نقطه گردشگری و دیدنی وجود دارد که از 115 کیلومتری ساحل شرقی 70 کیلومتر سواحل صخره ی و مابقی سواحل ماسه ی و مرجانی هستند این خود مزید بر علت جذب گردشگری فراوانی باشد. چابهار با شروع فصل مانسون در تیرماه یکی از شهرهای خنک کشور بحساب می آید که از تهران نیز خنک تر بحساب می آید و این خودش باعث ایجاد اشتغال و مزیت‌های اقتصادی فراوانی برای چابهار به همراه دارد و باوجود اینکه، سواحل مَکٌّران محور توسعه و ترانزیت در منطقه شرق کشور است و بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته برای آینده ای نزدیک چابهار در منطقه به قطب گردشگری دریایی کشور هدف گذرای می شود.

منطقه چابهار باتوجه دارا بودن اقیانوس و خلیج و دریا از اهمیتی بالایی برای اقتصاد دنیا دارد که حتی این را در اقتصاد محلی نیز مشاهده نمود بعنوان مثال در سواحل چابهار،کنارک و دشتیاری 12 بندر صیادی وجود دارد که در حال حاضر این دوازده بندر قابلیت گردشگری را دارند که حتی سالانه هزاران گردشگر از بندرهای صیادی گواتر، کنارک و درک دیدن می کنند که حتی در بندر گواتر در نقطه صفر مرزی ایران – پاکستان بیشتر صیادان شغل خود را تغییر داده و به گردشگری روی آورده اند.البته اگر در این زمینه خود مردم بومی با اقدامات و آموزش های فعالین خودجوش گردشگری این حرفه را شروع کرده اند که اگر این روند با سرمایه گذاری کلان همراه شود می تواند زندگی مردم بومی را متحول نماید.

آنچه دیده می شود طبق برنامه ریزی های انجام شده، توسعه سواحل مکران بزودی انجام خواهد شد که از غرب آن گرفته که از روستای درک شروع می شود و اجرای طرح های مختلف گردشگری در روستاهای تنگ و گوردیم و ایجاد اقامتگاه های بین راهی در روستای کهیر مشاهد می شود این خود یک نوید مثبت می باشد.آنچه نشان می دهد که سواحل کنارک یک ظرفیت عظیم در راستای ارزآوری و اشتغال و دارای مزیت‌های اقتصادی فراوان است.

در حوزه پرورش میگو در روستای کلانی یک کار کاملاً صنعتی با تکیه بر دانش صورت گرفته که اشتغال و مزایای اقتصادی این طرح در زندگی روزمره مردم روستاهای اطراف دیده می شود.اجرای طرح ها و پروژه های پرورش میگو، باعث بکارگیری نیروهای بومی منطقه برای اشتغال در این طرح شده است.

منطقه چابهار با بهره گیری از اقتصاد دریا محور و توجه به بخش گردشگری دریایی یک ظرفیت منحصر بفرد در کشور است.مطالعات طرح ساماندهی نوار ساحلی شرق و غرب چابهار باتوجه بوجود بیش از 200 نقطقه گردشگری، با بهره گیری از ظرفیت های موجود دریا و توجه به بخش گردشگری دریایی یک ظرفیت است که باید از آن نهایت بهره برد که در منطقه این مطالعات صورت نگرفته است که باعث عقب ماندن از توسعه منطقه ای منجر خواهد شد.

توسعه زیرساخت های سواحل در تمام جهان محور اصلی شکوفایی اقتصاد مناطقی هست که در کنار دریا قرار دارند چابهار تا حدودی به این برنامه نزدیک هست اما باید تلاش نمود تا با این ظرفیت ها که در کنار اقیانوس هند وجود دارند نهایت بهره را برد تنها جامعه محلی نمی تواند کاری پیش ببرد باید با برنامه ریزی توسعه زیرساخت های گردشگری در نوار ساحلی منطقه و فراهم شدن بستر لازم جهت سرمایه گذاری آسان، شرایط را برای جذب گردشگران محیا نمود.

همه فعالین گردشگری در منطقه چابهار با حمایت منطقه آزاد باید تلاش کنیم تا چابهار به جایگاه اصلی و واقعی خود برسد در این زمینه دانشگاه ها و شرکت های فناوری و دانش بنیان می توانند در زمینه ی تقویت اقتصاد دریا محور و گردشگری دریایی موثر باشند.دانشگاه ها برای طرح توسعه سیستان و بلوچستان علی الخصوص سواحل مکران با فراهم کردن شرایط تحصیل برای دانشجویان بومی زمینه جذب پس از پایان تحصیلات را نیز فراهم کنیم. که این خود باعث شکوفایی گردشگری محلی باتوجه به شناخت مردم بومی از منطقه خواهد بود.

چابهار شهری هست که در شرق آن منطقه دشتیاری و غرب آن شهرستان کنارک قراردارد که از ظرفیت های موجود دریا نام ببریم می توان به صخره وحشت در 5 کیلومتری شرق شهر چابهار نام ببریم که اگر مطالعه دقیقی در آنجا صورت بگیرد می توان با ایجاد زیرساخت مناسب با کمترین تغییر در طبیع بکر آن اقتصاد بومی را دگرگون نمود.

روستای رمین نیز ظرفیت فراوانی برای توسعه دارد که یکی از روستاهای خاورمیانه هست که موج سورای در آن چند سالی می شود رواج پیدا کرده است که اگر دقت شود این ورزش در تابستان هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به منطقه بکشاند.

دریاچه صورتی در 15 کیلومتری شهر چابهار کنار ساحل اقیانوس هند بستر مناسب برای اجرای پروژه های عمرانی و زیرساخت ها باشد که اگر امکانات داشته باشیم خودبخود جذب گردشگر خواهد شد بطور مثال دریاچه صورتی هلیر در کشور استرالیا نمونه بارز هست که الگوی مناسبی برای توسعه لیپار وکیژدپ می باشد. البته برتری لیپار اینست دسترسی به آن آسان بوده و سرمایه گذران و گردشگران با امنیت بیشتر به آن نگاه کنند.

برنامه ریزی توسعه سواحل مَکُّران با مزیت اقیانوسی بودن، فعالیت ترانزیتی و منطقه آزاد با محوریت دریا و ارتقاء توان بازدارندگی یکی از جذاب ترین مقصدهای گردشگری هست که هرساله بیش یک میلیون نفر گردشگر از سواحل چابهار دیدن می کنند.

چشم ‎انداز گردشگری آینده چابهار در جنوب شرق کشور امیدوار کننده است، درک اهمیت دریا و نیز تقاضای مشارکت در سرمایه گذاری در سطح منطقه آزاد توسط سرمایه گذاران خوش ‎بین بود چابهار در قلب سواحل مَکُّران به ‎چشم می ‎خورد که در صورت توجه و اجرایی شدن مطالعات و پروژه ها می توان به توسعه صنعت دریا محور و بویژه در بعد گردشگری امیدوار بود.

برای رونق بنادرهای کوچک صیادی در سواحل چابهار نباید منتظر توسعه بود برای مثال اگر به گواتر توجه نماییم بدون دخالت سرمایه های کلان گردشگری بندر کوچک گواتر دگرگون شد چون این روستا دریا داشت و جنگل های حرا البته تمام سواحل چابهار و کنارک دریا دارند اما چرا توسعه گردشگری پیدا نکرده اند چون همت نبوده در این زمینه دو راه وجو دارد اقتصاد را برپایه صیادی ادامه بدهیم و یا گردشگری البته ناگفته نماند بریس هر دو را دارا می باشد هم گردشگری و هم صیادی که مکمل هم هستند،

البته تجهیز و برنامه‌ ریزی مناسب جهت رونق بخشیدن به بندرهای کوچک صیادی در راستای افزایش جذب گردشگری موثراست.

توسعه گردشگری دریایی در سواحل مکران گامی تاثیرگذار در رونق بخشی از معیشت ساحل نشینان است.

بنادر سیستان و بلوچستان در ترابری مسافری دریایی سهم ناچیزی دارند که این یکی از بزرگترین ضعف ها در قسمت صنعت گردشگر دریایی می باشد.

حوزه دریایی نواحی مَکُّران از نظر جذب گردشگر اهمیت زیادی دارند باوجود دسترسی به آبهای آزاد اقیانوس هند و موقعیت جغرافیایی عالی در چهار راه جهانی قرار دارد.

امروزه برنامه ریزی طبق مطالعات جهانی پیش می رود و برنامه بین المللی اینست که گردش گری، مناسب ترین جایگزین برای نفت تلقی می کنند. دریای منطقه چابهار ظرفیت مناسبی برای این امر دارد.





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :





پیوندهای روزانه
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
 
 
بالای صفحه